Abstract
The purpose of this report is to propose a staged therapeutic protocol for the treatment
of persistent pulmonary hypertension of the newborn (PPHN) based on retrospective
clinical experience. We analysed the clinical course of 19 term and near-term neonates
with severe PPHN treated between 1991 and 1993, before the introduction of inhalational
nitric oxide (NO) therapy. Basic therapy consisted of continuous sedation, and analgesia,
circulatory support with dobutamine, dopamine and substitution of 5% albumin or packed
red blood cells, mechanical hyperventilation, alkalisation with sodium bicarbonate
and surfactant instillation. Consecutive therapy included the administration of norepinephrine,
high frequency oscillatory ventilation (HFOV), Prostacyclin (PGI2 ) and extracorporeal membrane oxygenator (ECMO) therapy with entry criteria for each
stage of treatment. From our observations we suggest that firstly, an early increase
in systemic mean arterial pressure due to norepinephrine and secondly, HFOV trials
are beneficial in patients with PPHN. The staged protocol shall be applicable in most
neonatal intensive care units in which inhalational NO and ECMO therapies are not
available and includes our present entry criteria for both therapies.
Zusammenfassung
Anhand von retrospektiven klinischen Erfahrungen soll ein therapeutisches Stufenprotokoll
zur Behandlung der persistierenden pulmonalen Hypertension des Neugeborenen (PPHN)
vorgestellt werden. Wir analysierten den Verlauf von 19 Früh- und Neugeborenen mit
schwerer PPHN, die zwischen 1991 und 1993, vor der Einführung der inhalativen Stickstoffmonoxidtherapie
(NO), behandelt wurden. Die Basistherapie beinhaltete Sedierung und Analgesie, Herz-Kreislaufunterstützung
mit Dobutamin, Dopamin und Substitution von 5% igem Humanalbumin oder Erythrozytenkonzentrat,
konventionelle Hyperventilation, Alkalisierung mit Natriumbicarbonat und Surfactantapplikation.
Als zusätzliche Therapieschritte folgten die Anwendung von Norepinephrin, Hochfrequenzoszillationsbeatmung
(HFOV), Prostacyclin (PGI2 ) und die extrakorporale Membranoxygenierung (ECMO) mit Entrittskriterien für jede
Therapiestufe. Anhand unserer Beobachtungen scheint das frühzeitige Anheben des systemischen
Blutdruckes mit Norepinephrin und der Einsatz von HFOV bei Patienten mit PPHN gewinnbringend.
Das Stufenprotokoll kann in den meisten neonatologischen Intensivstationen angewendet
werden, in denen inhalative NO- und ECMO-Therapie nicht zur Verfügung stehen und enthält
unsere gegenwärtigen Kriterien für den Einsatz dieser beiden Therapieformen.
Key words
High frequency oscillatory ventilation - norepinephrine - persistent pulmonary hypertension
of the newborn
Schlüsselwörter
Hochfrequenzoszillationsbeatmung - Norepinephrin - persistierende pulmonale Hypertension
des Neugeborenen